Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine
Peibutuspart ei peibuta
Valimisnimekirjas olevad nimed mõjutavad valimistulemust vaid kuni 10% ulatuses, ütles uuringufirma TNS Emor uuringuekspert Aivar Voog.
“Riigikogu valimistel on määrava tähtsusega erakonna kaubamärk, selle tuntus ning meeldivus. Vastupidiselt levinud arusaamale mõjutavad konkreetsed nimed valimisnimekirjas iga konkreetse erakonna tulemust vaid kuni 10% ulatuses,” sõnas Voog.
Samas märkis Voog, et erakonna kaubamärgi kuvand kujuneb suuresti teda moodustavate inimeste mainest ning tegudest – nende meeldimisest või mittemeeldimisest. “Edukas erakond on lihtsalt paljude väga heade “kaubamärkide” kogum, kus ühe “alambrändi” tugevus mõjutab kogu tulemust riigikogu valimiste kontekstis kuni 10% ulatuses. Tugev erakond muudab nõrga kandidaadi tugevaks ning nõrk erakond tugeva kandidaadi nõrgaks.”
Samuti valmistab avalikkusele tema sõnul vahel üllatuse see, et erakonda vahetanud inimese häältesaak on teises erakonnas kas oluliselt suurem või väiksem. „Väga oluline seos on siin justnimelt erakonna kaubamärgiga. Kui see on tugev, saab ka nõrgem kandidaat parema tulemuse.”
Voogi sõnul mõjutab isik valimistulemust rohkem näiteks europarlamendi valimistel.
Eesti hoiustajad on Läti ja Leedu omadest tagasihoidlikumad. Kui meil on keskmine hoiuse suurus 8000 eurot, siis Leedus on see summa 12 000 ja Lätis 20 000 eurot, kommenteerisid Bigbank Eesti äriüksuse juht Jonna Pechter ja äripanganduse juht Aimar Roosalu raha kogumise mustrit.